Jak działa Google- podstawy algorytmu wyszukiwania

image

Wyszukiwarka Google jest najczęściej odwiedzaną wśród polskich internautów. Nie bez przyczyny pozycjonowanie stron internetowych skupia się na śledzeniu i reagowaniu na wszystkie dotychczasowe algorytmy i jego aktualizacje. Czym więc są algorytmy? 

Najprościej mówiąc, jest to program, który dzięki określonym zasadom, jest w stanie wyszukać odpowiednie strony na każde możliwe pytanie zadane w wyszukiwarce. Dzięki tym regułom Google potrafi w ćwierć sekundy posortować miliony aktywnych stron internetowych w taki sposób, by sprostać oczekiwaniom użytkowników i podsunąć im w kolejności, strony najbardziej dopasowane do ich aktualnych potrzeb. 

Podstawowe czynniki wpływające na kolejność wyświetlanych stron 

Gdy już wiemy, czym posługuje się Google w sortowaniu stron internetowych na konkretne polecenia użytkowników wyszukiwarki, warto skupić się na tym, jakie czynniki są tu brane pod uwagę. Nie od dziś wiadomo, że niektóre z nich nie są publicznie udostępniane i wiele z tych czynników jest ścisłą tajemnicą strzeżoną przed profesjonalistami SEO. Jednak Google, mimo iż wprowadza często sporo zmian i aktualizacji, najbardziej podstawowe czynniki, które mają wpływ na pozycjonowanie, są nam doskonale znane. 

1. Odpowiednie słowa kluczowe 

Słowa kluczowe i odpowiednie frazy są fundamentem pozycjonowania stron internetowych. To dzięki nim jesteśmy w stanie przygotować witrynę tak, by na zapytania związane z naszą branżą, Google był w stanie podsunąć stronę jako jedną z najbardziej odpowiadających na dane potrzeby. Wyróżniamy tutaj słowa kluczowe główne oraz frazy dłuższe, które w dokładniejszy sposób opisują usługę lub lokalizację. Przykładem może być słowo kluczowe „Stomatolog”. Natomiast rozbudowana fraza może brzmieć „Stomatolog Poznań ekstrakcja ósemki”. Pojedyncze słowa kluczowe są zawsze najbardziej pożądane, ale musimy liczyć się z tym, że również najbardziej konkurencyjne. Dlatego tak ważne jest, aby oprócz pozycjonowania głównych słów, poświęcić czas na frazy składające się z kilku wyrazów.

2. Budowa strony internetowej 

Powiązanym aspektem jest także budowa strony internetowej, musimy pamiętać, że programy Google nie analizują strony pod względem graficznym, dla nich to kod HTML, z którego czerpią informacje o kategoriach, podstronach i treści. Dlaczego zatem istotne jest, by strona była rozbudowana? Im więcej podstron i zawartych w nich słów kluczowych, tym większe pole popisu dla SEO.  Bardzo ważne są tutaj także jak największe możliwości linkowania strony, czyli umieszczanie naturalnych przekierowań do podstron np. konkretnych usług czy produktów. 

3. Ilość i jakość linków 

Teraz możesz pomyśleć, dobrze wszystko fajnie, ale po co te linki? Ano właśnie po to, by móc wypozycjonować stronę na jeszcze wyższe pozycje. Jest to jeden z wielu czynników, który ma wpływ na to jak wysoko znajdzie się konkretna strona internetowa w wynikach wyszukiwań. Jednym z pierwszych algorytmów, wprowadzonym przez Google był program do oceniania ilości i jakości linków. Najnowsza wersja tego algorytmu skupia się na tym by odnośniki prowadzące do stron były jak najbardziej naturalne, czyli pochodzące z porządnych serwisów gdzie liczy się treść, a nie ilość podlinkowań do różnych stron. By zapobiegać takim manipulacjom, istotna jest też liczba takich odnośników zamieszczonych w krótkim czasie. Google z pewnością wykryje, jeśli poziom przekierowań sztucznie wzrośnie w zastraszającym tempie. Dlatego tak ważne jest, aby pozycjonować strony internetowe z głową na karku. 

4. Oryginalne oraz naturalne treści 

Kolejną istotną sprawą w sortowaniu stron dla Google’a, są wartościowe treści na stronie. Nieważne czy prowadzisz sklep internetowy, czy firmę usługową, im więcej bogatych opisów na stronie tym lepiej dla niej. Jest to nie tylko pole manewru w kontekście fraz kluczowych, czy linków, ale też możliwość, by postawić siebie w roli profesjonalisty danej branży. Odpowiednie treści są także dobrym sposobem, by zwiększać konwersję na stronie internetowej, czyli czas, jaki użytkownik poświęca na zapoznanie się z twoją witryną. Ale jako iż nie wszystko w pozycjonowaniu jest tak proste, musisz wiedzieć, że tu także nie liczy się ilość, ale też jakość. Algorytmy Google stale monitorują napływające treści, dlatego istotne jest, by opisy czy artykuły były w stu procentach oryginalne. Powielanie treści w internecie skazuje stronę na słabe wyniki wyszukiwania. Warto więc, by wszystkie przygotowane teksty na bloga, opisy artykułów czy usług, były pisane własnymi słowami. To zwiększa szansę na to, że na konkretne zapytania w wyszukiwarce, to twoja strona wyświetli się jako ta właściwa dla internauty. 

5. Czas poświęcony na konwersję 

Jednym z nowszych czynników, jakie mają wpływ na katalogowanie stron przez Google, jest wskaźnik konwersji. Chodzi tutaj głównie o wrażenia użytkownika korzystającego z danej strony internetowej, oraz czas, jaki poświęca na zapoznanie się z jej kategoriami czy treścią. Dość istotny element ma za zadanie wynagradzać strony, które cechują się szybkim działaniem i intuicyjną budową. Kluczowe wskaźniki, które dbają o komfort z użytkowania danej strony, mają również zapobiegać niechcianym interakcjom, czyli np. nieumyślnym wejściom w wyświetlane reklamy czy newsletter. Dodatkowo przez popularność Google Ads, jakie przedsiębiorcy wykupują, by zapewnić sobie wysokie pozycje w przeglądarce, liczy się nie tylko ilość, ale jakość wejść. Wszystkie te czynniki są kluczowe w strategiach pozycjonowania stron, dlatego tak istotne jest, by nie skupiać się tylko na podstawowych elementach, ale dbać o stronę na wielu płaszczyznach. 

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o pozycjonowaniu, oraz jakie efekty może przynieść Twojemu przedsiębiorstwu, zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.